Τρίτη 10 Ιουνίου 2014

ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΩΝ TΡΙΩΝ ΚΥΚΛΩΝ. Η ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ


1.1 Α΄ κύκλος: ΤΠΕ ως μέσα διδασκαλίας
Στον εσωτερικό πρώτο κύκλο τοποθετούνται οι αναζητήσεις εκείνες οι οποίες εστιάζουν στην αξιοποίηση των ΤΠΕ ως διδακτικών μέσων. Με άλλα λόγια, αναζητούνται στα εκάστοτε τεχνολογικά εργαλεία και περιβάλλοντα τα χαρακτηριστικά εκείνα τα οποία, εφόσον αξιοποιηθούν καταλλήλως, διευκολύνουν ή κάνουν αποτελεσματικότερη τη διδασκαλία. Οι ΤΠΕ επομένως αντιμετωπίζονται ως μέσα που συνεισφέρουν σημαντικά στην καλύτερη διδασκαλία των γλωσσών ως εποπτικά για παράδειγμα μέσα ή ως περιβάλλοντα εργασίας. Αναζητήσεις όπως οι παραπάνω αποτελούν τις παλιότερες, από χρονική άποψη, συζητήσεις για την αξιοποίηση των ΤΠΕ, με χαρακτηριστικότερο το ρεύμα Computer Assisted Language Learning (CALL), και συνεχίζουν να έχουν τεράστια διάδοση ως τις μέρες μας.

1.2 Β΄ κύκλος: ΤΠΕ ως μέσα πρακτικής γραμματισμού
Στον δεύτερο κύκλο τοποθετούνται οι αναζητήσεις που αντιμετωπίζουν τις ΤΠΕ ως μέσα πρακτικής γραμματισμού και αναζητούν τις νέες ιδιαιτερότητες που έχουν προκύψει στην επικοινωνία εξαιτίας της ευρείας διάδοσης των ψηφιακών μέσων. Οι αναζητήσεις αυτές εστιάζουν στις μεταβολές που έχουν προκύψει στο τρίγωνο συγγραφέας – κείμενο – αναγνώστης και στις συνέπειες των μεταβολών αυτών στη γλωσσική εκπαίδευση. Υποστηρίζεται για παράδειγμα πως μία από τις χαρακτηριστικές μεταβολές είναι η δυνατότητα συμπαραγωγής κειμένων, που γίνεται πιο εύκολα σε σχέση με την παραδοσιακή επικοινωνιακή τεχνολογία. Στο πλαίσιο των παραπάνω αναζητήσεων νέα ρεύματα έχουν προκύψει, όπως οι Πολυγραμματισμοί (multiliteracies) και οι Νέοι Γραμματισμοί (New Literacies), τα οποία μετατοπίζουν το ενδιαφέρον της γλωσσικής εκπαίδευσης από την αξιοποίηση των ΤΠΕ ως μέσα διδασκαλίας στην αξιοποίησή τους ως μέσα πρακτικής γραμματισμού.

1.3 Γ΄κύκλος: κριτικές διαστάσεις των ΤΠΕ
Στον τρίτο κύκλο, τέλος, εντάσσονται οι αναζητήσεις που επιχειρούν μια κριτική προσέγγιση ως προς τη διδακτική αξιοποίηση των ΤΠΕ με έμφαση στο ιστορικό όλο, στο οποίο τοποθετείται η χρήση των νέων μέσων. Στο πλαίσιο των αναζητήσεων αυτών μερικά από τα ζητήματα που προσεγγίζονται είναι η διάσταση μεταξύ τοπικότητας και παγκοσμιότητας και οι συνέπειές της στη διδακτική αξιοποίηση των ΤΠΕ, όπως για παράδειγμα η ανάδειξη του εργαλειακού λόγου, κατά τον οποίο αντιμετωπίζεται άκριτα και χωρίς κοινωνικοπολιτισμική υποψία η αξιοποίηση των νέων μέσων ή η τοπική προσαρμογή των ψηφιακών περιβαλλόντων παραγωγής λόγου σε παγκόσμιους λόγους και οι αλλαγές στον γραπτό κόσμο από τη διαλεκτική μεταξύ τοπικού και παγκόσμιου. Γενικότερα, θα λέγαμε πως οι συζητήσεις του τρίτου κύκλου, που καταλαμβάνουν και τη μικρότερη μέχρι τώρα μερίδα στον επιστημονικό προβληματισμό, εστιάζουν σε κριτικές διαστάσεις κατά την αξιοποίηση των ΤΠΕ, οι οποίες αφορούν τόσο τα ίδια τα μέσα και την τεχνολογικά διαμεσολαβημένη επικοινωνία όσο και τις συνέπειες αυτών στην αξιοποίηση των ΤΠΕ στη γλωσσική εκπαίδευση. 
2. Ένα παράδειγμα αξιοποίησης του μοντέλου των τριών κύκλων 
Για να γίνει περισσότερο κατανοητό το μοντέλο των τριών κύκλων, θα επιχειρήσουμε στο σημείο αυτό να δούμε ένα ενδεικτικό παράδειγμα εφαρμογής του στη διδακτική αξιοποίηση των Προγραμμάτων Επεξεργασίας Κειμένου (στο εξής ΠΕΚ) που αποτελούν και ένα από τα πλέον διαδεδομένα περιβάλλοντα στην περίπτωση των γλωσσικών μαθημάτων. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να επισημάνουμε πως το παράδειγμα που ακολουθεί είναι ενδεικτικό και σε καμία περίπτωση δεν στοχεύει να καλύψει –και μάλιστα σε βάθος- όλο το φάσμα των προτάσεων που κατατίθενται στο μοντέλο των τριών κύκλων. Στοχεύει μόνο να γίνουν κατανοητές κάποιες βασικές γραμμές του μοντέλου στο πλαίσιο μιας υποθετικής καθημερινής διδακτικής εμπειρίας.
Παράδειγμα: Ας υποθέσουμε πως μια εκπαιδευτικός θέλει να αξιοποιήσει τα ΠΕΚ στο μάθημά της, υποστηρίζοντας πως με τη χρήση τους διευκολύνεται κατά πολύ η συγγραφή ενός κειμένου, καθώς είναι δυνατόν μεταξύ άλλων ο συγγραφέας να σβήσει άμεσα ένα απόσπασμα του κειμένου, να το μεταφέρει σε άλλο σημείο και γενικότερα να κάνει πολλαπλές διορθώσεις και αναθεωρήσεις στο κείμενό του εύκολα, γρήγορα και άμεσα. Πέρα από τα παραπάνω, ο συγγραφέας που έχει γράψει το κείμενό του σε έναν Επεξεργαστή Κειμένου έχει τη δυνατότητα να έχει μια ψηφιακή μορφή του κειμένου του, την οποία μπορεί επίσης εύκολα να τη δημοσιεύσει ή να την αποστείλει για παράδειγμα με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο. Σύμφωνα με τις παραπάνω αντιλήψεις της εκπαιδευτικού, θα λέγαμε πως αυτή αντιμετωπίζει τις ΤΠΕ ως μέσα που διευκολύνουν τη διδασκαλία, καθώς αποτελούν περιβάλλοντα εργασίας για την παραγωγή γραπτού λόγου, κινείται επομένως στο πλαίσιο της λογικής του πρώτου κύκλου. 
Καθώς η εκπαιδευτικός αξιοποιεί για αρκετό καιρό τα ΠΕΚ στο μάθημά της, αρχίζει να αντιλαμβάνεται, μέσα και από τις παρατηρήσεις των μαθητών της, και μία ακόμη διάσταση πέρα από την παραπάνω. Συγκεκριμένα, καθώς οι μαθητές γράφανε σε ΠΕΚ το σενάριο για ένα κόμικ που ετοίμαζαν οι ίδιοι για τη σχολική τους εφημερίδα, παρατήρησαν πως έπρεπε να προσέξουν το μέγεθος και το είδος της γραμματοσειράς που θα διαλέξουν, επισημαίνοντας πως θα ήθελαν «μια γραμματοσειρά που θα είναι κάπως αστεία, παιδική και δεν θα είναι σοβαρή». Με την παραπάνω επισήμανση η εκπαιδευτικός αρχίζει να προσανατολίζεται στη σκέψη πως το μέγεθος ή το είδος της γραμματοσειράς αποτελούν σημειωτικούς πόρους, οι οποίοι σε συνδυασμό με άλλα στοιχεία διαμορφώνουν το νόημα του κειμένου και μεταβάλλουν τη ρητορική του περίσταση. Ταυτόχρονα, καθώς οι μαθητές αξιοποιούν τα ΠΕΚ, διαπιστώνει πως αυτό που προηγουμένως η ίδια θεωρούσε ως απλή ευκολία, τη δυνατότητα δηλαδή συνεχών αναθεωρήσεων στα κείμενα, αποτελεί στην ουσία μία ακόμη ιδιαιτερότητα της ψηφιακής γραφής και συγκεκριμένα την ιδιαιτερότητα της ρευστότητας του κειμένου, σε αντίθεση με τα παραδοσιακά έντυπα κείμενα που είναι σταθερά και αμετάβλητα. Βάσει των παραπάνω διαπιστώσεων, που αντλούν από τη λογική του δεύτερου κύκλου, η εκπαιδευτικός αποφασίζει στο εξής να εστιάσει κατά τη διδασκαλία της και στην εξοικείωση των μαθητών με τις νέες κειμενικές ιδιαιτερότητες που έχουν προκύψει εξαιτίας της διάδοσης των νέων μέσων. Βλέποντας μάλιστα πως οι μαθητές της αξιοποιούν εκτεταμένα και αρκετά δημιουργικά τα τεχνολογικά περιβάλλοντα στις εξωσχολικές τους πρακτικές, θεωρεί πως κάτι τέτοιο είναι απαραίτητο για την ευρύτερη γλωσσική κοινωνικοποίηση των παιδιών. 
Η ίδια εκπαιδευτικός, καθώς διδάσκει το βιογραφικό σημείωμα που αποτελεί μέρος της ύλης της Β Λυκείου και αφού έχει προηγουμένως διατρέξει με τους μαθητές τη σχετική θεωρία του σχολικού εγχειριδίου, αναθέτει στα παιδιά να γράψουν ένα βιογραφικό σημείωμά τους σε ΠΕΚ. Προς έκπληξή της διαπιστώνει πως όλοι σχεδόν οι μαθητές της φέρνουν ένα σχεδόν πανομοιότυπο πρότυπο βιογραφικού σημειώματος, όχι μόνο εντελώς διαφορετικό από αυτό που προτείνεται στο σχολικό βιβλίο αλλά και εντελώς διαφορετικό από αυτά που συνήθως αξιοποιούνται στην ελληνική πραγματικότητα. Τα παιδιά της εξηγούν πως άντλησαν το πρότυπο αυτό από τη λίστα των προτεινόμενων templates που παρέχει η έκδοση του Microsoft Word που χρησιμοποιούν. Καθώς εξετάζει τα templates αυτά η εκπαιδευτικός, διαπιστώνει πως αποτελούν πιστή μετάφραση αγγλικών προτύπων. Προβληματίζεται λοιπόν για το ζήτημα της ομογενοποίησης των κειμένων και για το αν οι μαθητές είναι εφοδιασμένοι με την ανάλογη κριτική ενημερότητα που θα τους βοηθήσει να αξιολογούν τεκμηριωμένα ποιο πρότυπο χρησιμοποιούν και γιατί. Θεωρώντας ως πολύ σημαντική τη διάσταση αυτή μετατοπίζει το ενδιαφέρον της διδασκαλίας της σε κριτικές οπτικές, κινούμενη έτσι στα πλαίσια του τρίτου κύκλου.
3. Σύνοψη
Στο πλαίσιο του Α κύκλου οι υπολογιστές και τα ψηφιακά μέσα θεωρούνται ως παιδαγωγικά περιβάλλοντα που υποστηρίζουν τη διδασκαλία. Πρόκειται για μια παράδοση που ξεκινάει από τη δεκαετία του 1970 και φτάνει ως τις μέρες μας, εντός της οποίας έχουν αναπτυχθεί δύο επιμέρους παραδόσεις: η παραδοσιακή κατά την οποία αξιοποιούνται κλειστά περιβάλλοντα και ο υπολογιστής λειτουργεί ως δάσκαλος και η λειτουργική παράδοση κατά την οποία αξιοποιούνται ανοιχτά περιβάλλοντα, όπως το διαδίκτυο, για τη διευκόλυνση της διδασκαλίας. Στο πλαίσιο του Β κύκλου οι ΤΠΕ αντιμετωπίζονται ως μέσα πρακτικής γραμματισμού, με εστίαση στην εξοικείωση με τις ιδιαιτερότητες που έχουν προκύψει στο γράψιμο, το διάβασμα και την επικοινωνία λόγω της χρήσης των νέων μέσων. Τέλος, στο πλαίσιο του Γ κύκλου, που αποτελεί και την πιο πρόσφατη αλλά και τη λιγότερο συζητημένη παράδοση, οι ΤΠΕ προσεγγίζονται με κριτική διάσταση και κοινωνικοπολιτισμική υποψία, προκειμένου να αναζητηθεί η βαθύτερη σχέση που υπάρχει μεταξύ των ψηφιακών μέσων και του γραμματισμού σε αυτά από τη μια και του κοινωνικού, ιστορικού, πολιτικού και οικονομικού περιβάλλοντος από την άλλη.
Το μοντέλο των τριών κύκλων για την αξιοποίηση των ΤΠΕ στη γλωσσική εκπαίδευση, Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών για την Αξιοποίηση και Εφαρμογή των ΤΠΕ στη Διδακτική Πράξη, Ι.Τ.Υ.Ε. – «Διόφαντος»,  Έκδοση Α΄ ,Ιανουάριος 2013, Διεύθυνση Επιμόρφωσης και Κατάρτισης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου