Δευτέρα 20 Απριλίου 2020

ΑΣΚΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗ Δ΄ΤΑΞΗ ΕΣΠ. ΕΠΑΛ

Α΄                                              ΚΕΙΜΕΝΟ ΓΙΑ ΤΗ Ν/Ε ΓΛΩΣΣΑ                         
«Το φλερτ σήμερα είναι "φαστ-φουντ" κι ο έρωτας στα χρόνια του κομπιούτερ»   
Καραγεώργου Αγγελική 3 Οκτωβρίου 2009                             (διασκευασμένο)

…Πάντοτε τα δύο φύλα προσέγγιζαν το ένα το άλλο, σύμφωνα με τον κ. Βενέτη, απλά τα «σήματα» στο παρελθόν ήταν διαφορετικά. «Το αρσενικό παρόλο που ήταν ο κυνηγός, είχε πάντοτε ενδείξεις πριν προχωρήσει. Σήμερα επειδή δεν υπάρχει η χρονική δυνατότητα να γίνει αυτό το παιχνίδι, οι άνθρωποι καλούνται να κάνουν τις ίδιες κινήσεις για να προσελκύσουν το άλλο φύλο», επισημαίνει και προσθέτει: «Στην ουσία εξαναγκάζονται να λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο κι αυτό μπερδεύει τους παραδοσιακούς κανόνες. Τα δύο φύλα χρησιμοποιούν πιο άμεσους τρόπους και αυτοί είναι παρόμοιοι».
Σύμφωνα με τον κοινωνιολόγο, το φλερτ σήμερα είναι σαν το... fast food. «Εάν κάποιος προσπαθήσει με παραδοσιακούς τρόπους, άρα και πιο αργούς, να προσεγγίσει το ενδιαφέρον του άλλου, πιθανότατα δεν θα τα καταφέρει», λέει. Και υπογραμμίζει ότι η δυσκολία του παραλήπτη να λάβει το μήνυμα είναι ο κύριος λόγος που θα οδηγήσει σε μία τέτοια αποτυχία.
Τίποτα το κακό δεν υπάρχει στην προσέγγιση των ανδρών από τις γυναίκες αφού, σύμφωνα με την ψυχολόγο του Ινστιτούτου Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας κ. Χριστίνα Χουσιάδα, δεν υπάρχει «ισχυρό» φύλο στο φλερτ. «Περισσότερο θα λέγαμε ότι το φλερτ δείχνει μια ανταγωνιστική διεκδίκηση ανάμεσα στον άνδρα και τη γυναίκα, οι οποίοι προσπαθούν από νωρίς να διασαφηνίσουν τον ρόλο που θέλουν να έχουν μέσα σε μια ενδεχόμενη σχέση», σημειώνει. Και τονίζει ότι σήμερα οι περισσότεροι αναζητούν συντρόφους που πληρούν τις ανάγκες και ανταποκρίνονται στην εικόνα που καθένας θέλει να έχει για τον εαυτό του.
Η «καλή αρχή», η ευγένεια και η διακριτικότητα είναι απαραίτητα στοιχεία για ένα «επιτυχημένο» φλερτ, σύμφωνα με την κ. Χουσιάδα, η οποία επισημαίνει ότι το φλερτ είναι ευεργετικό για την ψυχολογική διάθεση, την αυτοπεποίθηση και την αυτοεικόνα του καθενός. «Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι το φλερτ δεν έχει απαραίτητα τη "σκοπιμότητα" της σεξουαλικής επαφής ή της σύναψης σχέσης. Είναι μία διαδικασία που μπορεί να μας προσφέρει ευχαρίστηση, επιβεβαίωση, αίσθημα ότι "αρέσω", αλλά και ανάγκη και διάθεση επικοινωνίας», επισημαίνει η ψυχολόγος.
«Δεν μου αρέσει η ιδέα να φλερτάρω μέσω Ίντερνετ γιατί έτσι πιστεύω ότι χάνεται η προσωπική επαφή. Προτιμώ τη σχέση πρόσωπο με πρόσωπο που μειώνει τον κίνδυνο να παραπλανηθώ ή να δώσει ο άλλος ψεύτικα στοιχεία», λέει στα «ΝΕΑ» η 20χρονη Δάφνη Σακελλαρίου. Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, το φλερτ μέσω Ίντερνετ γνωρίζει ραγδαία αύξηση τα τελευταία χρόνια και οι άνθρωποι αισθάνονται πιο άνετα, απελευθερώνονται και πολλές φορές συνάπτουν ακόμα και σχέσεις μέσω αυτού. Το διαδικτυακό φλερτ, ωστόσο, αποτελεί την εύκολη λύση κατά την ψυχολόγο κ. Ντόρα Μίνου, για εκείνον που δεν θέλει να βγει από το σπίτι και προτιμά να αφιερώσει χρόνο στον εαυτό του. «Το φλερτ τείνει να εξαλειφθεί στις μέρες μας. Το στέκι και οι χώροι που συνήθιζαν να φλερτάρουν οι άνθρωποι, αντικαθίστανται από το Ίντερνετ. Το φλερτ ήταν πάντοτε μία ανάγκη του ανθρώπου να ανοιχθεί σε σχέση με τους υπόλοιπους. Τώρα γίνεται μέσω της ανωνυμίας και μπορεί πίσω από αυτή να κρύβονται πολλά πράγματα, από ψευδή στοιχεία έως ανασφάλεια και φόβους νια απόρριψη», λέει χαρακτηριστικά.
«Ασφαλής προσέγγιση». Από την άλλη πλευρά, ο σύγχρονος τρόπος προσέγγισης μεταξύ των δύο φύλων είναι, σύμφωνα με την ψυχολόγο του Ινστιτούτου Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας κ. Χριστίνα Χουσιάδα, ένας «ασφαλής» τρόπος καθώς ως στόχο έχει να προσφέρει ευχαρίστηση και να τονώσει την αυτοπεποίθηση, αποκλείοντας τον κίνδυνο ή την υποψία για απόρριψη. «Η αύξηση των γνωριμιών μέσω Διαδικτύου και του διαδικτυακού φλερτ είναι ενδεικτικές της παρούσας κατάστασης. Η αναζήτηση συντρόφου με αυτό τον τρόπο εκφράζει την αποφυγή της συναισθηματικής έκφρασης και τον φόβο της συναισθηματικής εμπλοκής», υπογραμμίζει. Και καταλήγει: «Ο σύγχρονος άνθρωπος επιλέγει τον γρήγορο και απρόσωπο χώρο του Ίντερνετ προκειμένου να ελαχιστοποιήσει τη συναισθηματική επαφή, αλλά και τον φόβο της απώλειας».

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΣΤΗ Ν/Ε ΓΛΩΣΣΑ
1η Δραστηριότητα:  Να σημειώσετε ένα «Σ» (Σωστό) ή ένα «Λ» (Λάθος) αναλόγως του αν ανταποκρίνονται οι παρακάτω προτάσεις στο νόημα του κειμένου:
i.                   Σήμερα, τα δύο φύλα χρησιμοποιούν διαφορετικούς τρόπους για να προσεγγίσουν το ένα το άλλο».
ii.                 Σήμερα, δεν υπάρχει «ισχυρό» φύλο στο φλερτ.
iii.              Το φλερτ δεν έχει σαν αυτοσκοπό τη σεξουαλική επαφή ή τη σύναψη σχέσης.
iv.               Πίσω από την ανωνυμία, στο διαδικτυακό φλέρτ, κρύβονται πολλά πράγματα, από ψευδή στοιχεία έως ανασφάλεια και φόβος νια απόρριψη.
v.                  Η αναζήτηση συντρόφου στο διαδίκτυο έχει σαν απώτερο σκοπό την έκφραση των συναισθημάτων και την ελαχιστοποίηση του φόβου της απώλειας ή απόρριψης.
                     (Μονάδες 15)
2η Δραστηριότητα:  i. Να εντοπίσετε τα δομικά μέρη της πρώτης παραγράφου.     
(Μονάδες 5)
     ii. α) Να γράψετε από ένα συνώνυμο κι ένα αντώνυμο για κάθε μια από τις παρακάτω λέξεις: προσέγγιζαν, ισχυρό, απαραίτητα, μειώνει, προσφέρει.
.                                                                                                           (Μονάδες 10)
3η Δραστηριότητα:  Σε ένα άρθρο 200-250 λέξεων να αναφερθείτε στους κινδύνους που ελλοχεύουν στις περιπτώσεις διαδικτυακού φλερτ.
                         Μονάδες 20)

Β΄                                             ΚΕΙΜΕΝΟ ΓΙΑ ΤΗ Ν/Ε ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Η ποίηση ήταν διέξοδος στον ρομαντικό και συναισθηματικό χαρακτήρα της Θεώνης Δρακοπούλου (1885 - 4 Αυγούστου 1968) . Είναι από τις σημαντικότερες γυναικείες φυσιογνωμίες στο χώρο της νεοελληνικής ποίησης. Το ποιητικό έργο της Μυρτιώτισσας, αυτό είναι το φιλολογικό της ψευδώνυμο, κυριαρχείται από έντονο λυρισμό, ενώ συχνά θέματά της είναι η φύση και το δίπτυχο έρωτας-θάνατος. Άνθρωπος με ιδιαίτερες ευαισθησίες, έγραφε, απελπισμένη, για τον έρωτα ποιήματα τα οποία διέτρεχαν το πάθος και η ειλικρίνεια. Με τον καιρό η πορεία της γινόταν όλο και πιο "εσωτερική" ακολουθώντας μια διαδρομή από έξω προς τα μέσα: "Το ντύμα μου το σάρκινο μού το 'λιωσε η ψυχή μου". Το ταλέντο της αναγνωρισμένο από τους ομοτέχνους της βρήκε θερμό υποστηρικτή στο πρόσωπο του Κωστή Παλαμά ο οποίος της χάριζε ανεπιφύλακτα την εκτίμησή του και προλόγιζε τα βιβλία της.
Έρωτας τάχα  (Μυρτιώτισσα)
Έρωτας τάχα να ‘ν’ αυτό
που έτσι με κάνει να ποθώ
τη συντροφιά σου,
που σαν βραδιάζει, τριγυρνώ
τα φωτισμένα για να δω
παράθυρά σου;
Έρωτας να ‘ναι η σιωπή
που όταν σε βλέπω, μου το κλείνεις
σφιχτά το στόμα,
που κι όταν μείνω μοναχή,
στέκω βουβή κι εκστατική
ώρες ακόμα;
Έρωτας να ‘ναι ή συμφορά,
με κάποιου αγγέλου τα φτερά
που έχει φορέσει,
κι έρχετ’ ακόμη μια φορά
με τέτοια δώρα τρυφερά
να με πλανέσει;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΣΤΗ Ν/Ε ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
1η Δραστηριότητα:  Το «τάχα» στο ποίημα έχει την έννοια του «τι». Τι είναι, λοιπόν, «Έρωτας» σύμφωνα με την ποιήτρια; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας με στοιχεία του κειμένου.
(Μονάδες 15)
2η Δραστηριότητα: i. Ποιο ρηματικό πρόσωπο χρησιμοποιεί η ποιήτρια και γιατί;
(Μονάδες 4)
 ii.     Να εντοπίσετε μια προσωποποίηση και μια μεταφορά στο ποίημα.            
 (Μονάδες 6)
 iii.    Το ποίημα ανήκει στην παραδοσιακή ή στη μοντέρνα ποίηση; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
 (Μονάδες 5)
3η Δραστηριότητα: Η ποιήτρια αναρωτιέται για το τι είναι έρωτας, δίνοντας ορισμένα χαρακτηριστικά του. Για σας, τι θα μπορούσε να είναι ο έρωτας;  Να απαντήσετε σε μια παράγραφο 100-150 λέξεων.
                                                                                                               (Μονάδες 20)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου